Tablica interaktywna to jedno z najpopularniejszych rozwiązań w szkolnictwie, które dzięki zdecydowanie większej funkcjonalności, stopniowo zastępuje klasyczne tablice kredowe czy suchościeralne. Wraz z oprogramowaniem i pełnym pomysłów nauczycielem tablica interaktywna pozwoli przenieść zajęcia lekcyjne za zupełnie nowy poziom. Tablica interaktywna nie jest urządzeniem samodzielnym i aby zaoferować pełnię możliwości musi być częścią zestawu, który zawiera także:
W tym scenariuszu tablica będzie urządzeniem dostarczającym funkcję dotyku do wyświetlanej treści. Będzie w zasadzie działać jak duży ekran dotykowy, który w zależności od technologii, w jakiej wykonano tablicę, może być obsługiwany za pomocą palca (technologia optyczna, pozycjonowania w podczerwieni, pojemnościowa) lub specjalnego pisaka (technologia elektromagnetyczna).
Oczywiście w skład pełnego zestawu wchodzić będzie jeszcze kilka rzeczy, takich jak system mocowania dla tablicy i projektora, okablowanie czy dodatkowe głośniki, gdyż te dostępne w komputerze czy projektorze są zwykle niewystarczające.Tablice interaktywne umożliwiają wyświetlanie dowolnej zawartości komputera, programów Microsoft Office, stron WWW, zdjęć czy filmów w dowolnym formacie. Jednak najważniejszą jej cechą jest pełna interakcja z użytkownikiem. Uczestnik prezentacji stojąc przy tablicy może obsługiwać dowolny program uruchomiony w komputerze. Na każdym wyświetlonym na tablicy obrazie/zdjęciu/tekście może pisać, notować, zaznaczać, podkreślać. Wszystkie, naniesione na tablicę notatki można zapisać rozesłać pocztą e-mail/umieścić na serwerze szkolnym lub wydrukować. Tablica interaktywna to również oprogramowanie, które znajduje się w zestawie i które dostarcza dodatkowych możliwości czy narzędzi przedmiotowych.
Najbardziej widocznym i najważniejszym elementem tablicy interaktywnej jest powierzchnia. Dlatego warto, aby specyfikacja powierzchni spełniała podstawowe patrametry wymienione poniżej.
To niezwykle użyteczna cecha, która rozszerza możliwości tablicy interaktywnej i pozwala na korzystanie z niej tak jak z tradycyjnej tablicy suchościeralnej, np. podczas awarii projektora czy braku energii elektrycznej.
Pozwala na używanie magnesów czy akcesoriów opartych na magnesach i przyczepianie ich do powierzchni tablicy. Krótko mówiąc: możemy używać tablicy interaktywnej jako klasycznej tablicy włącznie z jej magnetycznymi możliwościami. Warto jednak pamiętać, że jednoczesne korzystanie z funkcji dotykowych oraz magnetycznych wpływa niekorzystnie na kulturę pracy technologii dotykowej. Przedmioty na powierzchni na tablicy będą traktowane jako próba interakcji z tablicą, przez co możemy mieć problemy np. z sterowaniem kursorem.
Istotną właściwością każdego przedmiotu w szkole jest jego odporność na uszkodzenia. Praktycznie pełną ochronę oferują tablice z technologią optyczną i IR. Dotyk odczytywany jest za pomocą kamer/czujników umieszczonych w ramie tablicy dzięki czemu nawet poważne uszkodzenie powierzchni nie wpływa w żaden sposób na funkcje dotykowe.
Obecnie najpopularniejsze są modele zbliżone wielkością do tradycyjnej tablicy szkolnej i oferujące przekątną roboczą ok. 80”, co daje powierzchnie projekcyjną i dotykową o wymiarach około 164 cm na 114 cm. Dzięki temu można uzyskać komfortową powierzchnię zarówno do twórczego wykorzystania właściwości dotykowych, jak i używania tablicy w roli ekranu projekcyjnego czy zwykłej tablicy suchościeralnej. Wielkość oscylująca w 80 calach będzie dobrym rozwiązaniem nawet w większych salach lekcyjnych umożliwiając dobra widoczność nawet z ostatnich rzędów ławek. Warto jednak zaznaczyć, że tablice tym rozmiarze posiadają zazwyczaj format obrazu 4:3, który w dzisiejszym otoczeniu technologicznym można śmiało uznać za przestarzały. Zwłaszcza, że w dużej liczbie przypadków w zestawie z tablicą interaktywną dostarczany jest laptop z ekranem w formacie panoramicznym 16:9. a także większość nowych materiałów edukacyjnych - filmy, strony internetowe jest przystosowane do tego właśnie formatu. Powoduje to, że takie materiały na tablicy z formatem 4:3 są wyświetlane jedynie na części obrazu, a niektóre strony mogą mieć problem z poprawnym skalowaniem elementów interfejsu.
Dlatego jeśli tablica interaktywna ma być przystosowana do obsługi nowych materiałów, także tych, które powstaną w przyszłości warto zastanowić się nad wyborem tablicy o formacie panoramicznym. Tutaj najpopularniejsze będą rozwiązania o formacie 16:10 i 16:9, których przekątna oscyluje w granicach 100 cali. Pozwoli to na uzyskanie jeszcze większego obrazu i idealnie sprawdzi się nawet w dużych salach czy świetlicach.
Paski skrótów
Zazwyczaj znajdujące się po bokach powierzchni tradycyjnej tablicy interaktywnej oferują szybki dostęp do wybranych funkcji . Powiązane dołączanym oprogramowaniem i pozwalają na szybki dostęp do określonej funkcji – pisaka, gumki, czy natychmiastowy zapis naszych dotychczasowych zapisków na ekranie. Po prostu: zamiast przebijać się przez menu na ekranie można szybko wywołać odpowiednią akcję za pomocą skrótu.
Półka Interaktywna
Narzędzie umożliwiające zmianę koloru pisaka czy użycie gąbki za pomocą prostego gestu podniesienia pisaka/gąbki z półki znajdującej się przy dolnej krawędzi tablicy. Proste, skuteczne i przez to przydatne.